Přestavba auta na CNG je podobná přestavbě LPG. Rozdíl je v nádržích, vedení plynu a reduktoru tlaku plynu. ostatní komponenty v motoru a především řídící jednotka je stejná jak u přestavby LPG tak u přestavby CNG. Rozdíl v nádržích je daný jiným skupenstvím a tlakem u zemního plynu (CNG) a na straně druhé u propan-butanu (LPG). Co se týče vlastností jednotlivých plynů najdete paliva podrobně rozebrána na stránce o alternativních palivech. Na tomto místě připomeneme pouze, že zemní plyn (CNG) je v autě skladován v tlakových lahvích při tlaku cca 250 barů a je ve skupenství plynném. Naproti tomu zkapalněný ropný plyn propan-butan (LPG) je v automobilu skladován v nádržích při tlaku cca 7 barů (doma ve vodovodním řadu je cca 6 barů) v kapalném skupenství.
Než budeme cokoli říkat dále, tak je potřeba zdůraznit, že rozhodně nejsme proti přestavbě na zemní plyn (CNG) a velmi rádi ji pro Vás uděláme. Objektivní skutečnosti však jsou takové, že přestavba na CNG není vhodná hned z mnoha důvodů a přestavět jakékoli auto na LPG je vhodnější. Je to zvláště proto, že:
- přestavba na CNG je téměř 2x nákladnější než přestavba na LPG
- provozní náklady CNG a LPG jsou téměř stejné (liší se řádově halíři)
- tlakové láhve jsou velmi těžké a většinou znamenají odepsání min.jednoho místa z auta a většinou změní jízdní vlastnosti vozu
- nádrž LPG váží kolem 25kg (cca 50l) oproti lahvi CNG, která váží cca 70kg a pojme 24kg paliva, což nebývá ani polovina ekvivalentu LPG nebo benzinu
- nedostatek čerpacích stanic je násoben malými zásobami na palubě vozu a pokud chceme slušný dojezd, pak se musíme smířit se 150kg hmoty lahví
- reduktory tlaku CNG jsou dle našich zkušeností násobně poruchovější než reduktory LPG (určitě mají reduktory CNG poloviční životnost) a opravy CNG reduktorů mají velmi krátkou životnost
- nemožnost použít kulaté (toroidní) nádrže místo rezervy znamená zabrání kufru vozu tlakovými lahvemi
Budiž řečeno, že výše uvedené skutečnosti platí pro dodatečně přestavěná auta na CNG nikoli pro auta vyrobená s pohonem CNG. Auta vyrobená s pohonem CNG mají motory přímo zkonstruovány na zemní plyn a vykazují například nižší spotřebu, nádrže benzinu jsou zmenšené a tlakové lahve bývají z lehkého karbonu a jsou zakomponované do auta tak, aby nezabíraly místo v zavazadlovém prostoru. Takové vozy by však neměly jezdit příliš často na benzin (záleží na konkrétním doporučení výrobce).
S kolegy z branže jsme na různých školeních okolnosti přestaveb CNG často probírali a probíráme a dospěli jsme ke společnému závěru, že CNG je v současnosti médii a novináři nafouklá bublina, která zřejmě splaskne. ČR se zavázala, že uvolní 1miliardu korun na zavádění CNG do života. My si myslíme, že větší budoucnost má použití zkapalněného zemního plynu LNG. Jeho skladování je již vyřešeno při transportech přes oceán.
Přesto přeze všechno přestavbu rádi provedeme. Děláme samozřejně i servis a revize či emise aut přestavěných na CNG.
Mám Matize Daewoo,r.v.1999,obsahnecelých 800ccm,kolik by stála přestavba na LPG,nebo na CNG.Je to tříválec
Hezký den. Ptám se ,mám automobil Hyundai i20 r.v. 2010,byla by možná přestavba na E85 a jaká by byla cena přestavby, ale, bydlím v Ostravě.Děkuji za odpověď.Vraník.
Dobry den pane Vraniku,
potrebuji znat motor.
Dobry den pane Jarousi,
prestavba na bioetanol E85 je v cenove relaci 5.000,- , 7.000,- a 10.000,- Kc. Nejdrazsi uprava je nemecke provenience a ma prutokovy snimac druhu paliva a se zapisem E85 do velkeho technickeho prukazu. Funguje nejpresneji, protoze vzdy predem vi, na co jede. Prostredni uprava je ceske vyroby a jsme napojeni i na vyvoj s pristupem ke vsem novym poznatkum a vylepsenim. ECU je pripojena k lambda sonde, takze ridici jednotka zpetne vi na co jede. Obe tyto varianty funguji zhruba stejne dobre. Obe je nastavujeme v souladu s diagnostikou pomoci PC rozhrani. Treti nejlevnejsi vam zaruci, ze vzdy nastartujete a neposkodite motor. Jeji zasadni nevyhodou je vyssi spotreba, protoze nejde precizne nastavit v pocitaci jako predchazejici dve.
Doba montaze je mezi 3mi a 6ti hodinami. Naprostou NUTNOSTI je vychladnuti motoru na co nejnizsi teplotu. Bez toho nelze provezt precizni nastaveni studenych startu. U nastavovani tepleho motoru je potreba uskutecnit zkusebni jizdu s nastavenim pomoci pocitace a mobilni diagnostiky motoru.
Samozrejmosti (u nejdrazsi upravy) je zapis do TP a vsechny formality s tim spojene.
Máte-li jakékoli dotazy, nevahejte se na nás obratit. Rádi vám vše ochotně vysvětlíme. V případě zájmu můžete využít nákupu na splátky (Komerční Banka – Essox).
S pratelskym pozdravem
Filip Kastanek
Dobrý den mám Ford Maverick, 2006, 2,3l, 16v, benzin. kolik by stála přestavba na uvedené vozidlo, případně termín úpravy. Děkuji.
Dobry den Jiri,
prestavba na bioetanol E85 pro 6ti valec je v cenove relaci 9.000,- , 12.000,- a 15.000,- Kc. Nejdrazsi uprava je nemecke provenience a ma prutokovy snimac druhu paliva a se zapisem E85 do velkeho technickeho prukazu. Funguje nejpresneji, protoze vzdy predem vi, na co jede. Prostredni uprava je ceske vyroby a jsme napojeni i na vyvoj s pristupem ke vsem novym poznatkum a vylepsenim. ECU je pripojena k lambda sonde, takze ridici jednotka zpetne vi na co jede. Obe tyto varianty funguji zhruba stejne dobre. Obe je nastavujeme v souladu s diagnostikou pomoci PC rozhrani. Treti nejlevnejsi vam zaruci, ze vzdy nastartujete a neposkodite motor. Jeji zasadni nevyhodou je vyssi spotreba, protoze nejde precizne nastavit v pocitaci jako predchazejici dve.
Doba montaze je mezi 3mi a 6ti hodinami. Naprostou NUTNOSTI je vychladnuti motoru na co nejnizsi teplotu. Bez toho nelze provezt precizni nastaveni studenych startu. U nastavovani tepleho motoru je potreba uskutecnit zkusebni jizdu s nastavenim pomoci pocitace a mobilni diagnostiky motoru.
Samozrejmosti (u nejdrazsi upravy) je zapis do TP a vsechny formality s tim spojene.
FilipKastanek
Dobrý den, mám asi netradiční dotaz :-)) Kupuji auto, které má již namontováno CNG. Funguje zatím skvěle, ale auto už má něco za sebou. Můj dotaz je zda je technicky možní případně systém odinstalovat a uvést vlastně do původního stavu – jen na benzín :-))) Pak ještě jeden dotaz zda se jezdí s CNG na pravidelné revize případně v jaké frekvenci. Předem děkuji. S přátelským pozdravem Tomáš Tříska
Senders IP address: 94.103.19.40
Dobry den Tomasi,
pokud se jedna o domontavanou prestavbu CNG, tak samozrejme prestavba CNG i LPG demontovat jde. Auto pak bude jezdit „jen“ na benzin. Ano, s autem s prestavbou na CNG nebo LPG musite jezdit 1x rocne na revize. Revize LPG i revize CNG musi byt platna pred technickou prohlidkou.
V pripade jakychkoli dotazu nas nevahejte kontaktovat.
S pratelskym pozdravem
Filip Kastanek