Naše firma se od roku 2011 zabývá i úpravou vozidel pro provoz na BioEthanol E85(dále jen E85). V počátcích jsme vyzkoušeli a podrobili testům více než 20 různých konverzních kitů na E85. Nakonec jsme ustálili naši nabídku na třech Flex Fuel přestavbách. Úprava na provoz na E85 spočívá v montáži řídící jednotky motoru, jejímž hlavním úkolem je měnit délku vstřiku paliva a řídit složení směsi paliva. Složení benzinové a lihové směsi je rozdílné. Poměr paliva a vzduchu – tzv.
STECHIOMETRICKÝ POMĚR – je u benzinu 1:14,7 a u lihu 1:9,8. Na první pohled je zřejmé, že lihová směs musí být bohatší. Po úpravě na E85 nedochází k žádnému znehodnocení nebo nepovolené úpravě dílů, kabelových svazků, vstřikovačů a nedochází ani k žádnému zásahu do původní řídící jednotky motoru. U starších vozidel (vyrobených cca před rokem 1990) doporučujeme kontrolu palivového systému a vedení včetně palivové nádrže. Ethanol E85 má totiž vynikající čistící schopnosti a léta ukládané nečistoty v nádrži se tak velmi rychle rozpustí a u starších typů aut může E85 narušit i hadičky. Palivo biolíh E85 tankujete po úpravě do stávající nádrže a na ovládání a obsluhuze vozidla se zhola nic nemění, takže není potřeba žádná přídavná nádrž jako např. u LPG. A jestli zrovínka nepotkáte čerpací stanici, která prodává E85, nic se neděje, natankujete benzin natural a jedete dál. Čerpacích stanic prodávajících E85 je momentálně více než 100 a stále jich přibývá.
Naši dodavatelé řídících jednotek (ECU nebo česky ŘJ) garantují start od +100 do -30 °C. Na toto je nutno brát ohled, poněvadž na trhu se vyskytuje zdrcující převaha ethanolových jednotek (konverzních kitů), které neumožňují nastartovat motor při teplotách, jež jsou nižší než +10°C. Naše jednotky jsou zcela programovatelné (z jednotky je montován výstup COM pro připojení k PC a přesné seřízení) a je možné je upravit na jakékoliv vozidlo, samozřejmostí je i instalace do motoru s přeplňováním (turbo či kompresor) včetně motorů TSI, FSI, GDI apod. Tyto motory s přímým vstřikem paliva – tzv. Di Direct Injection – již lze upravit také (úprava se tedy týká tzv. MPi nebo SPi – MultiPoint Injection nebo SinglePoint Injection a nově i Di – Direct Injection). U přímého vstřikování pod vysokým tlakem se nejedná o jeden vstřik jako u MPi na jeden pracovní cyklus, nýbrž o serii kratičkých předvstřiků a obvykle jeden hlavní vstřik pod vysokým tlakem, který je obdobou CommonRail technologie u naftových motorů. Navíc přímovstřiké vstřikovače pracují s vyšším napětím, proto úprava těchto motorů je na jiném principu.
Montáž našich řídících jednotek trvá dle typu vozidla cca 3 – 6 hod. Nevěřte prosím zázračně rychlým montážím na počkání. Vždy potřebujeme mít vystydlý motor kvůli ověření nastavení studeného startu.
V poslední době se na českém trhu jako houby po dešti objevují levné jednotky na přestavbu aut na E85. Tyto jednotky ve většině případů pocházejí ze serverů typu eBay, atp.
Je naší povinností Vás před takovými „výhodnými“ nákupy varovat a ušetřit vás budoucího zklamání a ušetřit vaše peníze, protože koneckonců nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné (rozuměj špatné) řídící jednotky. Oproti například jednotkám europeconFlex tyto jednotky:
- Nemají odpovídající dílenskou kvalitu zpracování ani použitých součástek. Mohou se u nich vyskytovat problémy dané použitím nevhodných materiálů, například příliš tenkých kabelů, atp.
- Servisní a technická podpora je problematická – vzhledem k tomu, že prodejce zpravidla nemá kontakt na vývojáře, nedokáže řešit specifické problémy u konkrétních aut.
- Neumí automaticky přepínat podle použitého paliva. Funkce, kterou nabízejí jako režim „auto“, je často jen jakýmsi pseudoautomatickým režimem – jednotka ve skutečnosti vůbec neví o tom, na jaké palivo jede. Není připojena na lambdasondu ani na žádné čidlo druhu paliva, spoléhá pouze na to, že „se trochu prodlouží doba vstřikování (nezávisle na tom, jestli se jede na benzín, nebo na E85) a řídící jednotka auta už si s tím nějak poradí…“ Díky tomuto řešení zpravidla neúměrně (a navíc zcela zbytečně) vzroste spotřeba paliva. Navíc chod motoru bývá nepravidelný a v pedálu plynu je tzv „díra“ a motor „netáhne“.
- Neumí rozlišit, zda je venku teplo, nebo zima. Tuto funkční nedokonalost – daň za nízkou cenu – se snaží řešit jen jakýmsi přepínáním mezi zimním a letním provozem.
- Takové levné jednotky jsou zpravidla velmi „hloupé“ a neumožňují motor správně nastavit. Důležité je správně, protože řídící jednotku nejde nastavit ani tak „aby to jelo líp“ ani „aby to míň žralo“. Ale jde ji nastavit správně. A to lze za předpokladu, že řídící jednotka má informace o palivu, které máte v nádrži (to říká lambda sonda), jak studený nebo teplý je motor atd… Pokud levná jednotka řeší jízdu na E85 (biolíh, bioethanol) pouze delším otevřením vstřikovačů, je to špatně.
Naproti tomu naše jednotky europeconFlex:
- jsou vyvíjeny a vyráběny v ČR z kvalitních součástek a vyzkoušených materiálů – s tím souvisí snadno dostupná podpora v případě, že by nastaly nějaké konkrétní problémy. A ty nastávají téměř vždy a je potřeba jednotku nastavit a pracovat s diagnostikou automobilu.
- mají síť partnerských servisů, kde Vám jednotku odborně nainstalují a nastaví
- volí automaticky, zda máte v nádrži E85, benzín, nebo jejich libovolnou směs
- automaticky sytí při startu za chladného počasí a přitom zbytečně nezvyšují spotřebu paliva při provozu
- v případě nespokojenosti můžete vrátit
Doporučujeme nákup podezřele levných jednotek na internetu velmi dobře zvážit. Nemají funkce a nedosahují kvality značkových výrobků EUROPECON, proto i tady, stejně jako v jiných případech, platí: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat laciné věci“.