Co je Ethanol E85:
Je to směs ropného benzínu natural 95 a až 85% bioethanolu (na zimu se míchá E70 se 70% lihu a 30% benzinu). Líh má jiné fyzikální a chemické vlastnosti než benzín, jeho chování ve spalovacím prostoru je od benzínu odlišné – dodá vhodně upravenému motoru sice větší výkon, hoří ale pomaleji a studeněji. Bioethanol E85 je atestované palivo – splňuje požadavky CSN 656512, má oktanové číslo 101 a více, ve správných podmínkách je tím schopen většího výkonu. Nedochází k žádnému poškození motoru – naopak, díky neropnému původu paliva a jeho čistícím vlastnostem je motor a olej čistší a méně zakarbonovaný. Nižší cena o cca 10 až 14 Kč oproti benzínu je dána osvobozením od spotřební daně na ekologické palivo E85 – podobně jako tomu je u LPG nebo CNG.
Někomu to zní to jako zázrak, který váš kamarád objevil a podělil se o něj. Už jste to také slyšeli? „Na pumpě natankuješ palivo E85, smícháš napůl s benzinem, a jezdíš o dost levněji. Protože E85 stojí 25 až 27 korun za litr, benzin asi 35 až 39 Kč. Ničemu to nevadí, funguje to,“ jde v Česku od úst k ústům, protože biolíh se už dá sehnat na více než 100 čerpacích stanic napříč celou republikou. Internetová fóra všech automobilových značek jsou plná diskuzí těch, kteří už to zkusili, a těch, co pochybují. Tak jak to tedy je?
Pokud nemáte příslušnou úpravu, na čistý líh nejezděte!!!
U modernějších aut se vstřikováním paliva, katalyzátorem a funkční lambda sondou se dá jezdit celkem bez problémů na poloviční směs bioethanolu E85 a benzinu. Je to ale individuální, někomu pojede auto výborně, jinému trochu hůře. Ale finanční efekt je minimální, protože většinou dojde k výraznému zvýšení spotřeby (podotýkáme, pokud neuděláte příslušné úpravy).
Pokud nemáte příslušné úpravy, spotřeba se zvýší o zhruba 30 procent. Proč? Důvod je jednoduchý: stechiometrický poměr (poměr paliva a vzduchu) je u lihu 1:9,8 narozdíl od benzinu, který má poměr 1:14,7. A to je těch zhruba 30%, o kterých je palivová směs lihu bohatší oproti benzinu. Navíc je třeba více obohacovat studené starty, protože biolíh má nižší výhřevnost a hůře se studený zapaluje (hoří při nižší teplotě, narozdíl od LPG, které hoří při vyšší teplotě) než benzin (má však více oktanů – 103 – než benzin). Většina originálních flexifuel vozidel (FFV = auta na biolíh E85) a některé sériové však mohou na lihové směsi díky jejímu vyššímu oktanovému číslu pracovat s vyšší kompresí, rozuměj i vyšší účinností. A zejména platí, že čím jezdíte rychleji a chcete od motoru větší ustálený výkon, tím je i rozdíl ve spotřebě paliva v neprospěch lihu menší, u originálních FFV vozů to může být pod plnou zátěží i jen deset procent. Rizikem jsou i horší studené starty. Znovu připomínáme, že mluvíme o případech, kdy nemáte příslušné úpravy.
Pokud máte starší vozidlo (rok výroby cca 1990 a starší), může docházet k naleptávání těsnění a hadiček. Palivo pak může vytékat ven třeba do motorového prostoru… U nových vozidel toto nebezpečí v žádném případě nehrozí. Co však musíte mít na zřeteli, je skutečnost, že líh rozpouští usazeniny v celé palivové soustavě. Poté, co začnete tankovat líh, musíte po cca 1000 až 2000 km vyměnit preventivně palivový filtr. Výhodou biolihu je tedy jeho čistící schopnost, která motory zbavuje třeba usazenin na ventilech a karbonových usazenin obecně. Pokud však používáte kvalitní plněsyntetické oleje, karbony v motoru pravděpodobně nemáte.
Biopaliva v Česku
V Česku se nyní používá takzvaná první generace biopaliv, tedy biolíh (bioetanol) a bionafta (metylester řepkového oleje – MEŘO). Vyrábějí se z cukrové řepy a řepky olejky, tedy z potravinářských rostlin.
Bioetanol se míchá s benzinem v poměru 85:15, vzniká palivo E85, které se dá natankovat asi na 80 čerpacích stanicích v ČR (v zimě se míchá „zimní“ směs 70:30). Biolíh se povinně přimíchává i do benzinu (3,5 %), MEŘO pak do motorové nafty – dosud byl podíl maximálně 6 %, postupně se však navyšuje.
V zahraničí (např. Švédsko) se už používají biopaliva druhé generace (bio-DME), vyráběná z rostlinného odpadu. Podle expertů mají mnohem větší budoucnost.
Plusy a minusy biopaliv:
+ pocházejí z obnovitelných zdrojů, snižují závislost na ropě,
+ při spalování produkují méně skleníkového plynu CO2 (až o 70 %),
– pěstování plodin pro biopaliva zabírá prostor na polích potravinám,
– v řetězu produkce (sadba, hnojení, sklizeň, zpracování) vzniká více CO2 než při spalování nafty.
Odborníci poukazují ještě na další možný problém neupravených vozů: Při dlouhé rychlé jízdě po dálnici by se katalyzátor mohl přehřát, jelikož evropské vozy mají malé katalyzátory, které na dálnici chrání zvýšením bohatosti směsi. A toho vstřikovací zařízení při spalování lihu, jehož je nutné do motoru v každém režimu dodat více, nemusí být schopno.
To naopak nehrozí u amerických vozů, jejichž majitelé mohou směs E85 s benzinem bez obav používat. Například u jeepu s motorem 5.2 V8 se spotřebou 16 litrů ušetříte na jedné nádrži 400 korun. Americká auta mají výhodu velkého katalyzátoru, který se nepřehřeje.
Resumé: na poloviční směs E85 a benzinu jezdí starší auta bez problémů, což potvrzují i praktické zkušenosti uživatelů v internetových diskusích, ekonomický přínos však není valný. Čistý biolíh některá auta zvládají, jiná se dusí, problémem jsou však vždy studené starty a jízda s nezahřátým motorem. Obecně tedy nemůžeme pokusy u neupravených vozů s čistým E85 doporučit (tzn. nedoporučujeme).
Utajená auta na biolíh
Zatímco některým starým vozům biolíh chutná a jiným ne, mnohá nová auta jsou na jeho konzumaci připravena už z výroby. Většinou se jim říká FFV alias Flexi Fuel Vehicle, tedy vozy, spalující „různá“ paliva. A u nich přichází ještě jeden efekt, o němž nebyla dosud řeč: motory spalující E85 jsou nejen ekologičtější v provozu – při spalování vzniká až o 70% méně škodlivých emisí – ale také lépe jezdí. Nárůst výkonu motoru se pohybuje od 10 po 30 procent. Například u značky Saab udávají výkon motoru 1.8t na běžné palivo 110 kW, u biolihu 129 kW. Cena obou automobilů je přitom stejná (v ČR 650 tisíc korun). Škoda, že Saaba si už asi nekoupíme. Ale kdo ví…
Jiné značky nabízejí biolihová auta také, ale mnohdy úplně utajeně, výrobci je nijak nepropagují. To se ovšem nyní s rozrůstající se sítí čerpaček na E85 může velmi rychle změnit.
Typickým příkladem „utajené“ bioznačky je Renault. Jeho model střední třídy, Laguna, má už základní dvoulitrový benzinový motor uzpůsobený pro spalování čistého E85. Za 420 tisíc korun, tedy bez jakéhokoli příplatku, tedy můžete mít alternativu k dražšímu turbodieselu, protože na každém litru paliva ušetříte zhruba osm korun. Za jeden ujetý kilometr zaplatíte při ceně biopaliva 26 Kč a průměrné spotřebě 8,6 l/100 km přesně 2,25 Kč; při jízdě na benzin spotřeba sice klesne na 7,6 litru, ale při ceně paliva 37 Kč/l stojí každý kilometr o 56 haléřů více (2,81 Kč). Roční porce 15 tisíc km vám tak uspoří 8.400,- korun.
Jenže málokdo to ví, protože Renault tato auta u nás nepropaguje, přestože v zahraničí prodává miliony biolihových vozů. Další modely nabízí sesterská Dacia – Dacia MCV 1.6 a Duster 4×2 1.6.
Škodovka jen na přání
Ještě tajemnější je tuzemská Škoda – v jejím ceníku není flexifuelový model Octavia Multifuel s motorem 1.6 MPI (75 kW) vůbec zmíněn. Prodává se běžně ve Skandinávii, kde stát podporuje bioplaiva daňovými úlevami, ale octavii je možné sehnat i v Česku. Individuálně ji lze objednat u autorizovaného obchodníka za cenu 373 900 Kč. Spotřeba činí 9,5 l na 100 km při použití paliva E85, při provozu na benzin pak sedm litrů. (no, možná to je ten důvod, proč se tím Škoda nechlubí) V tomto případě však investice ztrácí ekonomickou výhodu, protože náklady na kilometr jsou stejné, a navíc, za stejné peníze pořídíte modernější a úspornější agregát 1,2 TSI. Výhodou tak zůstává pouze vyšší výkon a čistší emise.
Motorům na biolíh se už léta věnuje i značka Ford, vozy FFV prodává téměř na celém světě. Během posledního desetiletí prodal přes milion bioetanolových modelů. V Česku se dají koupit takto upravené všechny naše velké osobní vozy, tedy mondeo, S-MAX a galaxy. Výchozím motorem je vždy zážehový 2.0 Duratec (145 k), příplatek je ve všech případech 15 tisíc korun. Do léta se prodávaly také bio modely Focus a C-Max, teď se však čeká na jejich novou generaci.